SHL WSK polskie moto zobacz też: SHL Gazela http://republika.pl/shl_gazela Album SHL M11 http://shl.republika.pl/album
Fotoplastikon Fenixa http://shl.republika.pl Szkoła Jazdy FENIX http://republika.pl/fenix_prawojazdy WSK http://republika.pl/wsk_fenix
strony fenixa autor stron: Ryszard Chustecki marzec 2004
krótka historia motocykli WSK / czasem też noszących symbol PZL /

1953 Jednym z istotnych okresów w historii PZL-Świdnik było wytwarzanie motocykli, których produkcja
została zapoczątkowana według dokumentacji otrzymanej z Warszawskiej Fabryki Motocykli.
1954 została wyprodukowana pierwsza partia 20 sztuk motocykli typu MO6, oznaczonych jeszcze
dotychczasowym znakiem WFM.
1958 w perspektywie uruchomienia produkcji śmigłowców wykonawstwo silników do motocykla WSK
przeniesiono do zakładów w Nowej Dębie koło Tarnobrzega. W latach 1958-1959 zespół konstruktorów
opracowuje i wdraża do produkcji konstrukcję motocykla MO6Z z silnikiem wyprodukowanym w Nowej Dębie
o mocy 6,5KM. Piasty, pokrywy, szczęki hamulca do tego motocykla WSK były odlewane ciśnieniowo ze
stopów aluminium.
1959-1961 kolejne konstrukcje: na bazie WSK MO6Z powstały modele WSK M150 z silnikiem o pojemności
150cm3, WSK MO6-Z Lux , MR-15 Sport .
1962-1963 opracowane zostają prototypy motocykla Sarenka i wózka dostawczego. Powstały też modele
motocykla WSK MO6C i MO6-64.
1965-1967 powstają dwie wersje M19 Kos pozostając w fazie prototypów i badań. W okresie tym zostają
opracowane i wdrożone do produkcji seryjnej wersje motocykli: MO6A, MO6B1 i MO6B2. Modele te były
produkowane równolegle przez kilka lat m.in. z silnikiem SO123 o mocy 7,3KM.
1970 postanowiono rozwijać zunifikowaną rodzinę motocykli klasy 125cm3 i 175cm3. Powstają konstrukcje
motocykli MO6B3 (125) z silnikiem SO1Z3A, którego produkcję rozpoczęto w sierpniu 1971 roku.
1972 rozpoczęto produkcję modelu WSK M21W2 (175) z silnikiem W2Bx, Dalsze modele to M21W2 Sport
(175ccm) z jego odmianami S1S6, którego produkcję podjęto w czerwcu 1972.
Powstały też MO6B3 Sport (125 ccm) z jego odmianami S1S4, M21W1 (125 ccm) z silnikiem W1, wykonano
próbne egzemplarze tych modeli. Powstał też model MR-16C z silnikiem Formaero 175 ccm, 22KM oraz
model MR16BP z silnikiem W2 175ccm, 15KM.
1972-1975 powstają modele WSK z nazwami ptaków: Gil , Lelek , Bąk w klasie 125cm3 oraz Kobuz ,
Dudek w klasie 175 cm3. Motocykle te produkowane były równolegle z modelami MO6B3 i M21W2.
1973 wyprodukowano milionową WSK
1975-1979 okres ukierunkowania na motocykle z silnikiem własnej konstrukcji. OBR przy WSK Świdnik
podejmuje własne prace nad nowymi silnikami do motocykli turystycznych, w oparciu o doświadczenia
zdobyte przy konstrukcji silników do motocykli sportowych, takich jak: Formaero , Rodeo . Początkowo
powstaje konstrukcja silnika 3.40, w którym układ tłokowo-korbowy, głowica, cylinder, gaźnik, prądnica
pozostaje z dotychczasowego silnika W2, natomiast nowa jest skrzynia biegów. Następnie powstaje już nowy
silnik o symbolu 3.41 z nowym układem korbowo-tłokowym, głowicą, cylindrem o pojemności 175 ccm i mocy
16KM. Powstaje również silnik 3.42 o pojemności 125 ccm i mocy 13KM. Do wymienionych silników
skonstruowano i wykonano prototypy w klasie 125 ccm M30T (turystyczny) i 175 ccm M30S (sportowy).
W motocyklach M30 przewidziano bezszprychowe koła z lekkich stopów aluminium oraz hamulcetarczowe.
Kolejnymi konstrukcjami WSK były M21W2 Perkoz (175 ccm) z silnikiem W2, MO6B3 Kraska (125 ccm) z
silnikiem SO1Z3A, MO6B3 Kos (125 ccm) z silnikiem SO1Z3A, PZL 125M (125 ccm) z silnikiem Minarelli .
Pierwsza partia motocykli M21W2 Perkoz została wykonana w roku 1978.
1979 próba przeniesienia produkcji motocykli do ZR Romet w Bydgoszczy. Nastąpiło ograniczenie rozwoju
i prac związanych z produkcją motocykli w Świdniku. Przeniesienie jednak nie nastąpiło. Od roku 1981 powoli
powracano do kontynuowania produkcji motocykli. Powstaje WSK M30 III wersja i motorynka Wueska 50 z
silnikiem o pojemności 50 cm3.
1985 dwa miliony wuesek !! Zakończono produkcję motocykli w PZL-Świdnik (31 padziernika)









Darmowy hosting zapewnia PRV.PL