SHL WSK polskie moto   zobacz też:  SHL Gazela http://republika.pl/shl_gazela    Album SHL M11   http://shl.republika.pl/album 
Fotoplastikon Fenixa  
http://shl.republika.pl     Szkoła Jazdy FENIX  http://republika.pl/fenix_prawojazdy   WSK  http://republika.pl/wsk_fenix


  
 strony fenixa                            autor stron: Ryszard Chustecki                                        marzec 2004
 krótka historia motocykli WSK    / czasem też noszących symbol PZL /
 1953      Jednym z istotnych okresów w historii PZL-Świdnik było wytwarzanie motocykli, których produkcja 
została zapoczątkowana  według dokumentacji otrzymanej z Warszawskiej Fabryki Motocykli.

1954       została wyprodukowana pierwsza partia 20 sztuk motocykli typu MO6, oznaczonych jeszcze 
dotychczasowym  znakiem WFM.

1958      w perspektywie uruchomienia produkcji śmigłowców wykonawstwo silników do motocykla WSK 
przeniesiono do zakładów w Nowej Dębie koło Tarnobrzega. W latach 1958-1959 zespół konstruktorów 
opracowuje i wdraża do produkcji konstrukcję motocykla MO6Z z silnikiem wyprodukowanym w Nowej Dębie 
o mocy 6,5KM. Piasty, pokrywy, szczęki hamulca do tego motocykla 
WSK były odlewane ciśnieniowo ze 
stopów aluminium.

1959-1961  kolejne konstrukcje: na bazie WSK MO6Z powstały modele WSK M150 z silnikiem o pojemności
 150cm3, 
WSK MO6-Z  Lux ,  MR-15  Sport .

1962-1963 opracowane zostają prototypy motocykla  Sarenka  i wózka dostawczego. Powstały też modele 
motocykla WSK  MO6C i MO6-64.

1965-1967 powstają dwie wersje M19  Kos  pozostając w fazie prototypów i badań. W okresie tym zostają 
opracowane i  wdrożone do produkcji seryjnej wersje motocykli: MO6A, MO6B1 i MO6B2. Modele te były 
produkowane równolegle przez kilka lat m.in. z silnikiem SO123 o mocy 7,3KM.

1970   postanowiono rozwijać zunifikowaną rodzinę motocykli klasy 125cm3 i 175cm3. Powstają konstrukcje
motocykli MO6B3 (125)   z silnikiem SO1Z3A,   którego produkcję rozpoczęto w sierpniu 1971 roku. 

1972  rozpoczęto produkcję modelu WSK  M21W2 (175)  z silnikiem  W2Bx,  Dalsze modele to M21W2 Sport  
(175ccm)  z jego odmianami S1S6, którego produkcję podjęto w czerwcu 1972. 
Powstały też MO6B3  Sport  (125 ccm) z jego odmianami S1S4, M21W1 (125 ccm) z silnikiem W1, wykonano 
próbne egzemplarze tych modeli. Powstał też model MR-16C z silnikiem  Formaero  175 ccm, 22KM oraz 
model MR16BP z silnikiem W2 175ccm, 15KM.

1972-1975   powstają modele WSK z nazwami ptaków:  Gil ,  Lelek , Bąk  w klasie 125cm3  oraz  Kobuz , 
Dudek  w klasie 175 cm3.  Motocykle te produkowane były równolegle z modelami MO6B3   i   M21W2. 

1973  wyprodukowano milionową WSK

1975-1979  okres ukierunkowania na motocykle z silnikiem własnej konstrukcji.  OBR przy WSK Świdnik 
podejmuje własne prace  nad nowymi silnikami do motocykli turystycznych,  w oparciu o doświadczenia 
zdobyte przy konstrukcji silników do motocykli sportowych,  takich jak:  Formaero ,  Rodeo . Początkowo 
powstaje konstrukcja silnika 3.40, w którym układ tłokowo-korbowy, głowica, cylinder, gaźnik, prądnica 
pozostaje z dotychczasowego silnika W2, natomiast nowa jest skrzynia biegów. Następnie powstaje już nowy 
silnik o symbolu 3.41 z nowym układem korbowo-tłokowym, głowicą, cylindrem o pojemności 175 ccm i mocy
16KM. Powstaje również silnik 3.42 o pojemności 125 ccm i mocy 13KM. Do wymienionych silników 
skonstruowano i wykonano prototypy w klasie 125 ccm M30T (turystyczny)  i  175 ccm   M30S (sportowy).

W motocyklach  M30 przewidziano bezszprychowe koła z lekkich stopów aluminium oraz hamulcetarczowe. 

Kolejnymi konstrukcjami WSK były M21W2  Perkoz  (175 ccm) z silnikiem W2, MO6B3  Kraska  (125 ccm) z 
silnikiem SO1Z3A, MO6B3  Kos  (125 ccm) z silnikiem SO1Z3A, PZL 125M (125 ccm) z silnikiem  Minarelli . 
Pierwsza partia motocykli M21W2  Perkoz  została wykonana w roku 1978.

1979  próba przeniesienia produkcji motocykli do ZR  Romet  w Bydgoszczy. Nastąpiło ograniczenie rozwoju 
i prac związanych z produkcją motocykli w Świdniku. Przeniesienie  jednak nie nastąpiło. Od roku 1981 powoli
 powracano do kontynuowania produkcji motocykli. Powstaje WSK  M30 III wersja i motorynka  Wueska 50  z 
silnikiem o pojemności 50 cm3.

 
1985  dwa miliony wuesek !!    Zakończono produkcję motocykli w PZL-Świdnik  (31 padziernika)