WSK najpopularniejszy polski motocykl            zobacz strony fenixa o wsk http://republika.pl/fenix_wsk            zobacz też: Album SHL M11  http://shl.republika.pl 
 SHL Gazela i inne...http://republika.pl/shl_gazela   Szkoła /nauka/ Jazdy Fenix http://republika.pl/fenix_prawojazdy   Fotoplastikon Fenixa http://shl.republika.pl
WSK by fenix
       luty 2005
  mini-galeria WSK M06L:   1     2     3      4     5      7       
 
Marka: WSK          Model:    M06L  oraz   M06Z
Lata produkcji:  1959-64                          wykonano:

W latach 1959-64 produkowano równolegle dwa 
modele WSK:    
M06L  oraz   M06Z.

Motocykl  WSK M06L  był drugim z kolei  modelem 
wyprodukowanym przez WSK Świdnik (obok M06Z).  
Seria motocykli  M06L  była tańszą alternatywą dla 
droższego i lepiej wyposażonego modelu M06Z.     
W stosunku do poprzedniego modelu  WSK M06   
wprowadzono kilka mało istotnych, głównie 
kosmetycznych zmian.  Zawieszenie (przednie bez  
tłumienia olejowego), błotniki, instalacja elektryczna, 
hamulce (pół-bębny)  pozostały identyczne jak 
w modelu M06. Licznik przeniesiono z półki górnej do 
obudowy lampy przedniej, składane podnóżki pasażera
 uzyskały gumową powłokę, zrezygnowano z kratki 
mocowanej na baku, która pełniła rolę bagażnika.
Nowy model WSK otrzymał  inną  - stopniowaną, 
jednoczęściową kanapę kierowcy i pasażera.  To 
najłatwiej zauważalna różnica w stosunku do 
poprzedniego   modelu  (oznaczonego jako M06 ).

Sercem nowej maszyny był silnik  
S01Z , produkowany 
w Nowej Dębie, identyczny z  tym montowanym 
w końcowych latach  starszego modelu - M06.
                              ---------------------------

Seria motocykli  
M06Z  była lepiej wyposażoną wersją 
motocykla M06L.   W przeciwieństwie do pierwszych 
modeli produkowanych przez WSK (M06 i M06L), które 
były niemal identyczne z WFM M06, w modelu M06Z 
wprowadzono już szereg zmian. 
Najważniejsze zmiany dotyczyły zawieszenia 
przedniego:  w miejsce przestarzałego widelca 
teleskopowego (bez tłumienia)  zastosowano bardzo 
nowoczesny - jak na ówczesne czasy -  widelec 
teleskopowy z tłumieniem olejowym o skoku 150 mm, 
który zapewniał  wysoki komfort jazdy.  Motocykl 
wyposażono w nowe, głębokie błotniki, wykonane 
z profili walcowanych z blachy stalowej, które dobrze 
zabezpieczały kierowcę i pasażera przed bryzgami wody
i błota. 
Nowością były trójkątne osłony boczne, które nie tylko 
poprawiły wygląd motocykla, ale stały się także 
osłonami schowka pod kanapą kierowcy.  Zmianie 
uległy  hamulce:   zastosowano bębny pełnopiastowe 
o średnicy 135mm  (pręt hamulca tylnego 
poprowadzono  od wewnątrz ramy ).       Zrezygnowano 
z bagażnika, mocowanego do błotnika tylnego na rzecz 
uchwytu, ułatwiającego ustawienie motocykla na 
podstawce centralnej.
                                                      

                  
 modele:   WSK   M06L  oraz    M06Z
Dane techniczne:
Cięż. w stanie suchym: ok. 98 kg      Dop.obciążenie: 160 kg,     Pręd maks: 80km/h
Zużycie paliwa: ok. 3litry/100km       Zbiornik paliwa: 12,5 litra

Długość: 2000mm       Szer: 645mm  Wys: 1000 mm     
Ogumienie: koło przednie 3.00 x 19 , tylne 3.00 x 19 

Silnik:  S01Z, dwusuwowy,   poj. skokowa123 ccm  st. sprężania 7:1 
Skok tłoka: 58 mm  Średnica tłoka: 52 mm

Moc maksymalna: 
6,5 KM przy 4850 obrotów        Gaźnik: G20M          
Zapłon: iskrownikowy         Świeca zapłonowa: brak danych (75?)
  mini-galeria WSK M06Z:   1         3      4      
autor opracowania:  Stary  (Tarnów)