CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
Moc silnika  13 KM   Moment maksymalny  9.1 kGm przy 5800 obr.mm   
St. sprężania  9:1           Cięż. pojazdu  98 kg              Prędkość: 100 km/godz    
System smarowania:  mieszanka benzyny LO94 i oleju MIXOL  w stos. 30:1     
Pojemność zbiornika paliwa 13 l                 Zużycie paliwa   3,5-4 litr/100 km
Zapłon bateryjny        Świeca zapłonowa  M14 x 1,25  o wartości  cieplnej   
26O wg  Bosch   lub  F100 ISKRA                  Rozruch  rozrusznikiem nożnym    
Skrzynia biegów: 4-stopn. z kołami  stale zazębionymi       
 WSK najpopularniejszy polski motocykl    zobacz strony fenixa o wsk http://republika.pl/fenix_wsk       zobacz też: Album SHL M11  http://shl.republika.pl/album 
 SHL Gazela i inne...http://republika.pl/shl_gazela   Szkoła /nauka/ Jazdy Fenix http://republika.pl/fenix_prawojazdy   Fotoplastikon Fenixa http://shl.republika.pl
WSK by fenix
    styczeń 2005
  mini-galeria WSK M22:   1     2     3      4     5   
Marka: WSK           Model: M2125 ccm
Lata produkcji:  1973                   wykonano: ???

Motocykl popularno-sportowy M21W2sport  (pierwsza 
jego wersja)  wzbudziła zainteresowanie odbiorców 
zagranicznych. Był to rok 1973.  Nic więc dziwnego, 
że w Świdniku postanowiono opracować specjalną 
konstrukcję, uwzględniającą wymagania różnych rynków.
 Oczywiście na każdy z tych rynków należało przygotować 
odpowiednie modyfilkacje.

Na rynek amerykański przygotowano wówczas 
popularny motocykl terenowy typu 
M22.  Wyposażono go 
w  
silnik typu W-1  o  pojemności skokowej 125 ccm.  

Silnik po modyfikacjach wykonanych w Świdniku 
osiągał moc 9,5 kW (13 KM). Zastosowano nowe  lepiej 
użebrowane odlewy cylindra i głowicy. 

Szkieletem tego pojazdu była nowa podwójna rama 
zamknięta, spawana z rur  stalowych o małej średnicy. 
Łatwo zdejmowana instalacja oświetleniowa 
umożliwiała szybkie przystosowanie motocykla do  
udziału w zawodach motokrosowych. Konstruktorem tej 
wersji był inż. Z. Fronczak. 

Wysokie wymagania odbiorców zagranicznych  oraz nie 
najwyższa jakość tych motocykli spowodowały,  że ich 
eksport nie rozwinął się na większą skalę.

Podwójną ramę z motocykla M22 wykorzystano później
do budowy dwóch prototypów pojazdów sportowych 
przeznaczonych do szkolenia  młodych zawodników
w kraju.  Były to:  motocykl krosowy o symbolu  
MC21 
i rajdowy 
MR21. Do napędu tych pojazdów zastosowano
seryjne  silniki typu W-2Bx  o pojemności skokowej 175 
i mocy 10,3 kW   (14 KM).  

Motocykl typu MR21 miał górny  układ wydechowy oraz 
instalację oświetleniową z modelu M21 W-2 Sport. 
Motocykl MC21 o masie wynoszącej jedynie 98 kg 
osiągał prędkość 100 km/h.


  (żródło: A. Zieliński  "Motocykle polskie 1946-85")
WSK M22  (próba wejścia na rynek amerykański)
exportowe