wsk najpopularniejsze polskie moto    zobacz: Album SHL M11 >>      Fotoplastikon Fenixa >>     SHL Gazela i inne >>     Szkoła /nauka/ Jazdy Fenix >>


fenix o wsk  /str.gł /  
                                                                                                                                                                                                  kwiecień  2004   
                                                               
miesięcznik "MOTOCYKL"  nr 7/2001
WSK w starej prasie...        Towarzysz podróży...  MIŃSK 125 ccm
jest to skrót  /nieznaczny/  artykułu z miesięcznika "MOTOCYKL"  7/2001 

W latach 80-tych i 90-tych motocykle Mińsk pojawiły się na naszych 
drogach za sprawą fabryki Romet, gdzie były przez krótki czas montowa- 
ne. Teraz, po dziesięciu latach znów na polskie drogi zawitały te maszyny,
Są to dwa modele:  
MMB3-3.113 - to ten granatowy  oraz  MMB3-3.112 - to
ten czerwony.   Mińsk został zbudowany jako pojazd do przemieszczania 
się zarówno w mieście, jak i poza nim. Po odebraniu motocykla od 
importera, przystąpiłem do oględzin pojazdu. Przeżytkiem są  "
płomienne"  naklejki na elementach nadwozia. Również niezbyt pięknie 
wygląda poprzeczka kierownicy wykonana z "ceownika".  Kierownica jest 
trochę wyższa niż w przeciętnym motocyklu turystycznym. Uważniejszy 
obserwator dostrzeże, że model 3.112 jest bardzo podobny do tego 
sprzed dziesięciu lat, jedynie trochę go zmodyfikowano.      Najważniejszą
modernizacją w modelu 3.113   było zastosowanie   nowego zawieszenia
przedniego i nowej podwójnej ramy, co pozytywnie wpłynęło na prowa- 
dzenie.Zastosowano nowy cylinder o szerszym użebrowaniu oraz cichszy,
ładniejszy układ wydechowy.     W obydwu motocyklach uwagę zwracają 
lusterka umieszczone na bardzo wysokich wysięgnikach.  Oba motocykle
zostały wyposażone tradycyjnie dla wschodnich producentów w bogaty 
komplet kluczy, łyżek do opon, komplet do łatania dętek oraz zestaw 
żarówek zapasowych. Cały ten zestaw remontowo-naprawczy w modelu 
3.113 jest schowany pod kanapą, natomiast w 3.112 w bocznych 
puszkach. Kuriozalnie rozwiązano problem dostępu do tych puszek: 
kluczyk odkręcający śruby mocujące je, zamocowany do korka zbiornika 
paliwa, dynda sobie na stalowym kółku wewnątrz baku. Spodobały mi się
 kierunkowskazy - ich kształt umożliwia bezproblemo-we dostrzeżenie 
zamiarów motocyklisty zarówno z przodu, z tylu, jak i z boku. Jednak 
minusem jest to, że są wykonane w całości z twardego tworzywa. Należy 
więc uważać, aby o nic nimi nie zaczepić.  Czarna skrzynka zamontowana
na górnej półce zawiera podświetlony na zielono prędkościomierz, 
stacyjkę oraz trzy typowo wschodniej urody kontrolki: luzu, kierunkowska- 
zów i światła drogowego.
Czas na jazdę. Odpalił za trzecim  kopem", po 20sek. silnik rozgrzał się i 
można było jechać. Odczekałem, ruszyłem i ogarnęło mnie zdziwienie, 
jak żwawo się zebrał. Utrzymanie dopuszczalnej maksymalnej prędkości 
podczas docierania, czyli 60 km/h, jest trudne, gdyż...  motocykl sam rwie 
do przodu. Biegi wchodziły twardo i trzeba było pamiętać o dokładnym 
ich włączaniu, szczególnie że dźwignia biegów ma bardzo duży skok i 
należało ją ciągnąć do oporu. 
 Na pochwałę zasługuje kopniak - nie koliduje z lewą nogą kierowcy, 
tak jak w WSK. Bębnowe hamulce są w miarę wystarczające w ruchu
 miejskim. Siła potrzebna do ich uruchomienia jest typowa dla tego 
rodzaju spowalniaczy. Jazda po mieście z twardo zestrojonym 
zawieszeniem jest przyjemna, motocykl dobrze się prowadzi, nic nie 
tracąc ze swej sterowności na wszechobecnych koleinach. Prędkość
 maksymalną producent określa jako nie mniejszą niż 85 km/h. 
Niedo-tarte Miński bez problemu osiągały 95 km/h. Użytkownicy tych 
pojazdów twierdzą, że po pełnym dotarciu przekraczają setkę.
Aby sprawdzić przydatność Mińska w warunkach terenowych, 
wjechałem w drogę gruntową. Żadnych negatywnych sensacji, 
motocykl trzymał nakazany kierunek, a gruby bieżnik opon całkiem 
nieźle wgryzał się w szuter. Najbardziej zaskoczyło mnie niskie 
spalanie. Średnie zużycie paliwa w czasie całego testu wyniosło 
3,1 1/100 km.  Minimalne spalanie wynosiło na trasie przy prędkości 
podróżnej około 70-75 km/h -2,6 1/100 km, maksymalne w mieście 
przy dynamicznej jeździe ok. 3,41/100 km. Oprócz zalet, Mińsk ujawnił
również swoje stabe strony. Fatalnej jakości uszczelniacze w zawie- 
szeniu przednim i na wałku zdawczym skrzyni biegów spowodowały 
wycieki oleju w jednym z motocykli. Minusem było wcześniej 
wspomniane nie najlepsze zamocowanie owiewki, która  kładła się" 
powyżej 60 km/h oraz tłukła na wybojach w reflektor. Minusem 
typowym dla małych dwusuwów starszej generacji są wibracje 
silnika przy prędkościach bliskich maksymalnym oraz jego głośna 
praca w całym zakresie obrotów.
Po przeczytaniu tego wszystkiego na pewno już śmiejecie się do 
rozpuku, jak można w sumie tak pozytywnie pisać o tak prymitywnym 
pojeździe. 
Ale... Mińsk to całkiem przyzwoity, w miarę dynamiczny i 
ekonomiczny motocykl klasy 125 cm3, będący najtańszym nowym 
jednośladem napędzanym silnikiem spalinowym na krajowym rynku.
Mińsk daje wybór: albo chcesz być posiadaczem nowego, choć 
wschodniej jakości pojazdu i nim jeździć, albo mieć starego, 
dalekowschodniej byłej jakości  "japończyka" i ładować kasę w jego 
ciągłe naprawy. 
W tym wszystkim najważniejszy jest fakt, że cena 
Mińska 3.112   wynosi 2850 zł, natomiast modelu 3.113 -    3100 zł, 
a to są kwoty obowiązujące bardziej w świecie rowerowym niż 
motocyklowym.
                                               Jacek Gradomski     Fot. Łukasz Świderek
Silnik: chłodzony powietrzem, dwusuwowy, jednocylindrowy.   Śr. cylindra/skok tłoka 52/58 mm   Stopień spręż. 9:1  Pojemność skokowa 123 cm3    Moc max 10 KM
Gaźnik K2401 o śr. gardzieli 24 mm Sprzęgło wielotarczowe, mokre Skrzynia 4-biegowa, przełożenia: (1) 2,925; (2) 1,780; (3) 1,271; (4) 1,00        Zapłon elektroniczny
bezstykowy      Podwozie: rama zamknięta,  w 3.112 pojedyncza, w 3.113 podwójna,  spawana z rur stalowych,           zawieszenie przednie: widelec teleskopowy z 
tłumieniem olejowym, hamulce: bębnowe o średnicy 150 mm.     Ogumienie 3,00 x 18. Model 3.1 13      Masa bez płynów  105 kg      Maksymalne obciążenie 160 kg  
Pojemność zbiornika paliwa    11,5  l.       Osiągi: prędkość maksymalna nie mniej niż   85 km/h           Ceny:  2850 zt    oraz   3100zt