strona główna strony o WSK - najpopularniejszym polskim motocyklu WSK
wsk - polskie moto ---- zindappo - syrenko - wueska ---- marzec 2004
Przyzwyczailiśmy się, że WSK -a jest najczęściej organo-biorcą klagów z innych
motocykli. No bo niemal wszystko bywa tam lepsze- a to przód od Jawy lub MZ-tki,
a to silnik /rzadziej/, a to koła, a to manetki, i coś tam jeszcze,i jeszcze.
Okazuje się jednak, że poczciwa wueska może być dawcą w a r t o ś c i o w y c h
bebechów dla... No właśnie. Nie tak dawno temu dostałem ciekawy mail
z pytaniem o informacje na temat "zapożyczenia" silnika Wiatr do napędu...
motolotni !! A grzebiąc w starawej prasie motocyklowej znalazłem opis samoróby
motocykla w którym b. ładnie spasował się bak wueski. Przydatna /i niegłupio to
wyląda/ była również wueskowska kanapa. Całkiem zdrabna w tym potworze.
Opis potwora znalazłem w Świecie Motocykli z zeszłego roku, ale dotyczy dość
odlegych czasów, kiedy to zdobycie ramy uralowskiej nie było łatwe i należało
raczej do dziedziny... marzeń. Wspomina Kazimierz Domański -"Faraon"
autor -kto wie czy nie pierwszego w Polsce- motocykla z silnikiem samochodowym
Silnik od Syreny 104 dostałem od znajomego sąsiada, Był to silnik, który
wyczerpał już swoje możliwości naprawy (ostatni szlif"). Serducho Syreny okazało
się przyjemnym silnikiem, jeśli chodziło o kształt i możliwość zabudowy w dość
pojemną ramę Zundappa. Jako redukcji dla połączenia silnika ze skrzynią biegów
zastosowałem płytę stalową i fragment obudowy skrzyni biegów Syreny 103
(dzielonej). Sztywne zawieszenie tylnego koła pozwoliło zachować oryginalne
przeniesienie napędu-wałek i dyfer.
W pierwszej wersji zastosowałem chłodnicę od Fiata 125 z wyciętym otworem pod
aparat zapłonowy. Była to nowa chłodnica, więc operacja zalutowywania
przeciętych rdzeni wymagała cierpliwości. Gaźnik był fabryczny, próbowałem też
dwóch gaźników od rajdowego Wartburga. Co prawej stronie silnika był
zainstalowany alternator od Fiata 132p (770W) natomiast po lewej pompa wodna
adaptowana z osprzętu silnika. Rury wydechowe zostały dorobione. Pierwszy
cylinder miał tłumik wyprowadzony po prawej stronie motocykla, tłumiki drugiego i
trzeciego cylindra były po lewej stronie. Tłumiki pochodziły z Pannonii 250 i miały
przycięte końcówki. Siodło i zbiornik paliwa zastosowałem od WSK 125.
Przednie zawieszenie dał kultowy Junak, a reflektor Wartburg.
Kiedy się okazało, że można tym jechać, należało załatwić to, czego się mocno
obawiałem - rejestrację. Do dzisiaj wspominam to wydarzenie.



WSK - najpopularniesze polskie motocykle oprócz WSK także o SHL, WFM, ale przeważa WSK
zobacz inne strony fenixa: http://republika.pl/shl_gazela http://shl.republika.pl http://shl.republika.pl/album Szkoła Jazdy Fenix http://republika.pl/fenix_prawojazdy
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL