strony fenixa /str. główna/ autor: Ryszard Chustecki - fenix luty 2004
o wsk - przeróżności ... rasowa, profesjonalna WSK "wyścigówka"


Mało dziś wiemy tym, że WSK stanowiły kiedyś dobry materiał do montowania motorów używanych w
sporcie wyczynowym. A jeśli już coś o tym było, to raczej pisało się o motorach do krosu. Ale wyobraźcie
sobie, że poczciwa WSK była też całkiem niezłą wyścigwką. No, może nie na skalę światową, ale w
naszym kraju, w Polsce ścigano się w wyścigach ulicznych takimi właśnie maszynami. I to ścigano się
nie na żarty!
A jak taki motor wyglądał?
Ośrodek Techniczno-Zaopatrzeniowy PZM w Warszawie przekazał w maju 1960 roku zawodnikom
sportowym serię pierwszych 20 motocykli wyścigowych formuły A-125 cm3. Zgodnie z przepisami na
rok 1960 był to jednakowy sprzęt produkcji krajowej z możliwością ograniczonych regulaminem
przeróbek. Rama motocykla pochodziła z seryjnego motocykla WSK-125, podnóżki przeniesiono do tyłu,
zapewniając pozycję leżącą motocyklisty, skrócono siodełko, zbiornik paliwa był węższy i miał
wgłębienia na kolana kierowcy. Elementy resorujące pochodziły z seryjnego motocykla, Dla
zmniejszenia masy zrezygnowano z osłony łańcucha, elektrycznej instalacji oświetleniowej a duże
seryjne błotniki zastąpiono niewielkimi osłonami. Jednostkę napędową stanowił zmodyfikowany silnik
ZM-Dęba 125 o zwiększonym stopniu sprężania i skorygowanymi kształtami okien w cylindrze. Moc
silnika wynosiła 6,2-6,6 kW przy 6000 obr/min. Zmieniono sprzęgło (dodane sprężyny) i przełożenia
skrzyni biegów.
Tak to kiedyś było. Mam dość kiepskiej jakości zdjęcie takiej wycigówki, ale dobre i to. Sami zobaczcie.

Darmowy hosting zapewnia PRV.PL