wsk najpopularniejsze polskie moto zobacz: Album SHL M11 >> Fotoplastikon Fenixa >> SHL Gazela i inne >> Szkoła Jazdy Fenix >>
wsk strony fenixa marzec 2004
tygodnik MOTOR sprzed 27 lat
WSK w starej prasie... Motocykle ze Świdnika - nowe i ładne
Kiedy w ostatnich latach zmniejszenie popytu na motocykle stało
się faktem, kierownictwo Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w
Świdniku nie przeszło nad tym do porządku dziennego. To prawda,
że i silnikami, którymi dysponuje WSK, cudów zdziałać nie było
można, ale..
Właśnie. Można było tak przekonstruować dotychczas
prodnkowane motocykle, aby stały się one bardziej wygodne,
trwalsze a przede wszystkim, aby miały atrakcyjny wygląd, Z analiz \
rynkowych wynikało bowiem, że potencjalnych l licznych (!)
nabywców motocykli należy szukać wśród młodzieży.Nowe pojazdy
jednośladowe musiały wiec odpowiadać gustom tej młodzieży,
po prostu musiały być modne. Taka, ujmując rzecz w lapidarnym
skrócie, idea przyświecała konstruktorom WSK w Świdniku, kiedy
projektowali nową serię, motocykli opatrzonych wspólnym
kryptonimem "ptaki".
Pierwsze, wstępne serie nowych motocykli WSK znalazły się w
patronackim sklepie w ubiegłym roku i... /czyli 74 r./ Sybko zostały
wykupione. Przy tak małych liczbach trudno od razu mówić o
akceptacji na rynku, ale był to niewątpliwie sygnał pozytywny. Tym
bardziej, że konstruktorzy przewidzieli pełną unifikację wszystkich
"ptaków", dzięki czemu wytwórnia będzie bez trudu mogła
produkować głównie ten typ, który będzie cieszył się największym
popytem.
W naszej ocenie nowe motocykle WSK z serii ptaków" są ładne,
starannie wykończone. Przypadły nam do gustu kierunkowskazy i
lusterka wsteczne. Wysoka kierownica /Bąk i Dudek/ będzie
niewątpliwie dla młodzieży szlagierem, aczkolwiek... pojazd
trudniejszy jest w kierowaniu. Wątpliwości wzbudziło również
siodło z oparciem (tworzy je w niektórych typach siodło pasażera),
które przy wywrotce może być przyczyną ciężkiego urazu lub nawet
śmierci. Choć oczywiście przyznajemy, że takie właśnie kierownice
i siodła są modne za granicą, lecz tylko w krajach, w których
władze niedostatecznie zwracają uwagę na bezpieczeństwo jazdy
jednośladem.
MOTOCYKLE 125 ccm
GIL w odróżnieniu od motocykla MO6B3 posiada nowy zbiornik,
siodło, lampę tylną, oslony boczne oraz płytki błotnik przedni i tylny.
LELEK stanowi wersję usportowioną, może być również używany
do niekwallfikowanego sportu. Posiada płytkie malowane błotniki,
nowy, poprowadzony górą układ wydechowy, zawieszenie przednie
sportowe, wykonane z materiałów stopowych wyższej jakości, z
podczepionym pod półką dolną błotnikiem przednim, kierownicę
sportową, nową lampę przednią i tylną, nowe siodło, osłony
boczne oraz szybkościomierz i stacyjkę zamocowane w
oddzielnych puszkach na wsporniku.
BĄK ma przednie zawieszenie typu sportowego, dzielone siodło,
którego tylna część może stanowić oparcie dla kierowcy albo może
zostać zdemontowana i wówczas dysponujemy obszernym
bagażnikiem. Motocykl ten ma również nowy zbiornik, nowe osłony
l wysoką kierownicę z lusterkami wstecznymi.
Wszystkie te trzy motocykle, przy minimalnych różnicach w masach,
mają identyczną charakterystykę techniczną i trakcyjną. I tak:
masa pojazdu w stanie suchym ok. 100 kg, dopuszczałne
obciążenie użyteczne 150 kg, prędkość maskymalna 80 km/h.
Nominalne zużycie paliwa 2,8 dm/1OO km. Moc efektywna 7,3
KM przy 5000 5400 obr/min. Stopień sprężania 7,8:1. Pojemność
skokowa 123 ccm. Typ silnika SO1-Z3A Lux. System olejenia
mieszanką 1:30. Pojemność zbiornika 8,5 dm. Zapłon
iskrownikowy. Skrzynia biegów 3-stopniowa. Napięcie
znamionowe 6V,
MOTOCYKLE 175 ccm
KOBUZ jest odmianą motocykla M21W2. Posiada nowy zbiornik,
siodło, kierunkowskazy tylne i przednie oraz podwyższoną
kierownice. Przeznaczony do jazdy turystycznej,
DUDEK wyposażony jest w wysoką kierownicę, dwukanapowe
siodło (3 możliwości: oparcie dla kierowcy, wygodne oddzielne
siodło dla pasażera lub po zdemontowaniu tylnej części
podstawa jej stanowi bagażnik). Motocykl posiada nowy zbiornik
paliwa, na którym zamocowane kieszeń na dokumenty l
podręczne narzędzia. Układ wydechowy poprowadzono górą
(bezpieczniejsza jazda w terenie).
Przednie zawiedzenie wykonano z materiałów stopowych wyższej
jakości. Nowa lampa przednia i tylna, kierunkowskazy,
boczne (!) światła odblaskowe,, stacyjka i prędkościomierz w
osobnych puszkach zamocowanych na wsporniku nad górną półkę
teleskopów, dwa lusterka wsteczne, nowa piasta hamulca o
średnicy 150 mm w przednim kole to wszystko elementy, które
radykalnie zmieniły Dudka w porównaniu ze starą 175-ką.
Te dwa motocykle pod względem charakterystyki l osiągów
różnią się w zasadzie tylko masą (Dudek 115 kg. Kobuz 109).
Oto pozostałe dane: dopuszczalne obciążenie użyteczne 180 kg.
Prędkość max.: 105 km/h. Nominalne zużycie paliwa
3,8 dm*/100 km. Moc efektywna 14 KM przy 5800-6200 obr/ min.
Stopień sprężania 9. Pojemność skokowa 174 cm*. Typ silnika
Dudek- W2BxS (059-3)1 Kobuz -W2Bx(059). System olejenia
mieszanką 1:30.
Pojemność zbiornika; Dudek 83 dm*. Kobuz 10^ dm1. Zapłon
batryjny. Skrzynia biegów 4-stopniowa. Napięcie znamionowe6 V.
Jerzy Pomianowski tygodnik MOTOR 1975 r.


zobacz też > to <
/okładka z wueską/
zobacz też to ---> NOWE!!!
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL