wsk najpopularniejsze polskie moto    zobacz: Album SHL M11 >>      Fotoplastikon Fenixa >>     SHL Gazela i inne >>     Szkoła Jazdy Fenix >>


wsk strony fenixa  
                                                                                                                                                                                            marzec 2004
                                                                                   
tygodnik MOTOR  sprzed 27 lat 
WSK w starej prasie...                       Motocykle ze Świdnika  - nowe i ładne
Kiedy w ostatnich latach zmniejszenie popytu na motocykle stało 
się faktem, kierownictwo Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w 
Świdniku nie przeszło nad tym do porządku dziennego. To prawda,
że i silnikami, którymi dysponuje WSK, cudów zdziałać nie było 
można, ale..
 Właśnie. Można było tak przekonstruować dotychczas 
prodnkowane motocykle, aby stały się one bardziej wygodne, 
trwalsze a przede wszystkim, aby miały atrakcyjny wygląd, Z analiz \
 rynkowych wynikało bowiem, że potencjalnych l licznych (!) 
nabywców motocykli należy szukać wśród młodzieży.Nowe pojazdy
jednośladowe musiały wiec odpowiadać gustom tej młodzieży, 
po prostu musiały być modne. Taka, ujmując rzecz w lapidarnym 
skrócie, idea przyświecała konstruktorom WSK w Świdniku, kiedy 
projektowali nową serię, motocykli opatrzonych wspólnym 
kryptonimem  "ptaki".
Pierwsze, wstępne serie nowych motocykli WSK znalazły się w 
patronackim sklepie w ubiegłym roku i... /czyli 74 r./  Sybko zostały 
wykupione. Przy tak małych liczbach trudno od razu mówić o 
akceptacji na rynku, ale był to niewątpliwie sygnał pozytywny. Tym 
bardziej, że konstruktorzy przewidzieli pełną unifikację wszystkich  
"ptaków", dzięki czemu wytwórnia będzie bez trudu mogła 
produkować głównie ten typ, który będzie cieszył się największym 
popytem.
W naszej ocenie nowe motocykle WSK z serii  ptaków"  są ładne, 
starannie wykończone. Przypadły nam do gustu kierunkowskazy i 
lusterka wsteczne. Wysoka kierownica  /Bąk i Dudek/ będzie 
niewątpliwie dla młodzieży szlagierem, aczkolwiek... pojazd 
trudniejszy jest w kierowaniu. Wątpliwości wzbudziło również 
siodło z oparciem (tworzy je w niektórych typach siodło pasażera),
które przy wywrotce może być przyczyną ciężkiego urazu lub nawet 
śmierci. Choć oczywiście przyznajemy, że takie właśnie kierownice
i siodła są modne za granicą, lecz tylko w krajach, w których 
władze niedostatecznie zwracają uwagę na bezpieczeństwo jazdy 
jednośladem.
MOTOCYKLE 125 ccm
GIL w odróżnieniu od motocykla MO6B3 posiada nowy zbiornik, 
siodło, lampę tylną, oslony boczne oraz płytki błotnik przedni i tylny.
LELEK stanowi wersję usportowioną, może być również używany 
do niekwallfikowanego sportu. Posiada płytkie malowane błotniki, 
nowy, poprowadzony górą układ wydechowy, zawieszenie przednie
sportowe, wykonane z materiałów stopowych wyższej jakości, z 
podczepionym pod półką dolną błotnikiem przednim, kierownicę 
sportową, nową lampę przednią i tylną, nowe siodło, osłony 
boczne oraz szybkościomierz i stacyjkę zamocowane w 
oddzielnych puszkach na wsporniku.
BĄK ma przednie zawieszenie typu sportowego, dzielone siodło, 
którego tylna część może stanowić oparcie dla kierowcy albo może
zostać zdemontowana i wówczas dysponujemy obszernym 
bagażnikiem. Motocykl ten ma również nowy zbiornik, nowe osłony 
l wysoką kierownicę z lusterkami wstecznymi.
Wszystkie te trzy motocykle, przy minimalnych różnicach w masach,
 mają identyczną charakterystykę techniczną i trakcyjną. I tak: 
masa pojazdu w stanie suchym   ok. 100 kg, dopuszczałne 
obciążenie użyteczne   150 kg, 
prędkość maskymalna   80 km/h. 
Nominalne zużycie paliwa   2,8 dm/1OO km. Moc efektywna   7,3 
KM przy 5000 5400 obr/min. Stopień sprężania   7,8:1. Pojemność 
skokowa   123 ccm. Typ silnika   SO1-Z3A Lux. System olejenia   
mieszanką 1:30. Pojemność zbiornika   8,5 dm. Zapłon   
iskrownikowy. Skrzynia biegów 3-stopniowa. Napięcie 
znamionowe   6V,
MOTOCYKLE 175 ccm
KOBUZ jest odmianą motocykla M21W2. Posiada nowy zbiornik, 
siodło, kierunkowskazy tylne i przednie oraz podwyższoną 
kierownice. Przeznaczony do jazdy turystycznej,
DUDEK wyposażony jest w wysoką kierownicę, dwukanapowe 
siodło (3 możliwości: oparcie dla kierowcy, wygodne oddzielne 
siodło dla pasażera lub po zdemontowaniu tylnej części   
podstawa jej stanowi bagażnik). Motocykl posiada nowy zbiornik 
paliwa, na którym zamocowane kieszeń na dokumenty l 
podręczne narzędzia. Układ wydechowy poprowadzono górą 
(bezpieczniejsza jazda w terenie).
Przednie zawiedzenie wykonano z materiałów stopowych wyższej 
jakości. Nowa lampa przednia i tylna, kierunkowskazy,   
boczne (!) światła odblaskowe,, stacyjka i prędkościomierz w 
osobnych puszkach zamocowanych na wsporniku nad górną półkę
teleskopów, dwa lusterka wsteczne, nowa piasta hamulca o 
średnicy 150 mm w przednim kole   to wszystko elementy, które 
radykalnie zmieniły Dudka w porównaniu ze starą 175-ką.

Te dwa motocykle   pod względem charakterystyki l osiągów 
różnią się w zasadzie tylko masą (Dudek   115 kg. Kobuz   109). 
Oto pozostałe dane: dopuszczalne obciążenie użyteczne   180 kg. 
Prędkość max.: 105 km/h. Nominalne zużycie paliwa   
3,8 dm*/100 km.  Moc efektywna 14 KM przy 5800-6200 obr/ min. 
Stopień sprężania   9. Pojemność skokowa   174 cm*. Typ silnika   
Dudek- W2BxS (059-3)1 Kobuz -W2Bx(059). System olejenia   
mieszanką 1:30. 
Pojemność  zbiornika; Dudek   83 dm*. Kobuz   10^ dm1. Zapłon 
batryjny. Skrzynia biegów   4-stopniowa. Napięcie znamionowe6 V.

 Jerzy Pomianowski                                        tygodnik MOTOR 1975 r.
zobacz też  > to <
/okładka z wueską/
zobacz też to ---> NOWE!!!